Keten optimalisatie

Ongeacht welk type bedrijf je hebt, er is altijd een keten. De keten is de operationele kern van je organisatie. Het is een reeks handelingen die verricht worden om de kerntaken te voltooien die jouw bedrijf draaiende houden. Hier een verbeterslag in doorvoeren is meer dan alleen een stuk software erop schroeven. Het kan je veel geld en tijd besparen. In dit blog bericht vertel ik je meer over keten optimalisatie en hoe jouw bedrijf hierin kan verbeteren.

Waarom gaat het zoals het gaat?

Wil je je keten optimaliseren, dan moet je eerst weten hoe die keten er nu uitziet. De beste manier om dit te doen is door simpelweg die keten eens van dichtbij te bekijken. Hoe gaan dingen nu? En dan niet hoe het op papier zou moeten gaan, maar hoe het écht gaat.

De beste inzichten krijg je niet vanachter je bureau of in de vergaderkamer. Ga daar kijken waar de actie plaatsvindt. Kijk eens mee over de schouder bij inkoop. Loop eens een dag mee in het magazijn. Praat met mensen, afdeling voor afdeling. Vraag ze het proces eens voor te doen zoals zij dat kennen. Stap voor stap. Vraag ze waarom ze het zo doen. Veel kinken in de kabel ontstaan niet uit onwil of onkunde, maar uit de wens om iets te verbeteren. Daarom is het belangrijk altijd de vraag te stellen waarom dingen gaan zoals ze gaan.

Wanneer je echt de vloer op gaat, zullen je meteen zaken opvallen. Eigenaardigheden, kleine handelingen of uitzonderingen die niet in jouw ideale papieren versie van het proces staan. Oplossingen die mensen ad hoc hebben verzonnen, om een beperking in de software te omzeilen. Een extra tool die iemand gebruikt die je niet had gedocumenteerd, waardoor de data er nu anders uitziet.

Drie elementen van de keten

Als je goed inzicht hebt in hoe het werk nu werkelijk uitgevoerd wordt kun je beginnen met de verbetering ervan. Dat doen we door te kijken naar de interactie tussen de drie elementen van de keten: mensen, processen en techniek.

De keten optimaliseren betekent dat je de manier waarop mensen werken zult veranderen. Maak aan jouw werknemers goed duidelijk wat er gaat veranderen en waarom. Deel je bevindingen en de gevolgen ervan met je organisatie. Investeren in efficiënte en duurzame technologie is essentieel voor een soepele bedrijfsvoering. Technologie is het gereedschap dat je medewerkers iedere dag weer moeten gebruiken. Ouderwetse, beperkte of trage software zorgt daarom voor stress en onvrede bij je medewerkers.

Analyseer welke knelpunten in je keten veroorzaakt worden door technologie. Bepaal welke software een geschikte verbetering is. Hou daarbij rekening met de rol die de software moet vervullen in jouw keten als geheel. Vergeet tot slot niet dat jouw personeel die software moet leren gebruiken.

Hoe ga je jouw keten optimaliseren?

Je weet nu wat je wil veranderen. Nu is het zaak om te bepalen hoe je dat gaat doen. Verandering gebeurt nooit van de een op de andere dag. De trajecten die wij met onze klanten doorlopen duren vaak minstens 3 maanden. En goede keten optimalisatie is continu aan de gang.

Wij kunnen ons goed voorstellen dat dit een proces is waarmee je graag aan de slag wilt gaan, maar dat je tegelijkertijd ook niet zo goed weet hoe. In de rechterkolom van deze pagina vind je een uitgebreide uitleg van het optimaliseren van jouw keten. Dit document geeft je in vogelvlucht de stappen die je moet zetten om jouw keten te optimaliseren. Vanuit hier kun je twee kanten op:

  1. Je gebruikt de informatie om zelf aan de slag te gaan met de optimalisatie van jouw keten.

  2. Je zoekt hulp bij een partij gespecialiseerd in het optimaliseren van de keten.

SalesManager Software heeft meer dan 25 jaar ervaring met ketenoptimalisatie. Wij gaan graag met jou vrijblijvend in gesprek om te kijken waar jouw knelpunten liggen en hoe je hiermee aan de slag kunt gaan. Graag helpen wij je met het besparen van kosten en tijd door jouw keten te optimaliseren, zodat jij je kunt focussen op de doorgroei van jouw bedrijf.

Wil je een afspraak maken of heb je vragen? Vul het contactformulier hier in en wij nemen contact met jou op.

Business Intelligence

QlikSense.gif

Business Intelligence, waarschijnlijk heb je er wel eens van gehoord, maar doe je er ook iets mee? Business Intelligence (BI) is het verzamelen en analyseren van bedrijfsinformatie. Hierdoor krijg je inzicht in de verschillende processen en worden kansen uitgelicht. SalesManager BI powered by Qlik maakt business intelligence bereikbaar voor het MKB.

Waarom zou jij gebruik maken van Business Intelligence?

  1. Alle informatie op 1 plek
    Gegevens zitten verspreid door jouw hele systeem. Ieder systeem biedt rapportage mogelijkheden, maar een Business Intelligence tool biedt de mogelijkheid al jouw gegevens te verzamelen en te tonen op een centrale plaats.

  2. Tijdbesparend
    Door de Business Intelligence tool bespaar je veel tijd en moeite. Je hoeft namelijk niet meer moeilijk te doen met handmatig maken van overzichten in Excel of een ander programma.

  3. Doelen en voortgang makkelijk bijhouden
    KPI’s zijn belangrijke indicatoren van de performance van jouw organisatie. Bepaal de KPI’s en bekijk voor elke afdeling op een eigen dashboard hoe het er voor staat. Valt het aantal orders terug in een bepaalde maand? Klik dan door in het dashboard en je ziet bijvoorbeeld dat maar 1 product slecht loopt. Op basis hiervan kun je dan maatregelen treffen. Toont het support dashboard dat een bepaald type meldingen te lang open staat? Dan kan de supportmanager besluiten om meer mensen van zijn team op deze meldingen te zetten. Net zolang tot het dashboard weer in het groen staat.

  4. Maak betere beslissingen
    Elke dag worden er binnen jouw organisatie beslissingen genomen. Dit gebeurt niet alleen door het management of een manager, maar door iedere werknemer. Door gebruik te maken van de SalesManager BI powered by Qlik kun je al jouw gegevens en informatie niet alleen overzichtelijk presenteren, ook kun je dieper in de gegevens duiken om zo tot een beter geïnformeerde beslissing te komen.

  5. Nieuwe inzichten
    Veel systemen zijn dusdanig ingericht dat zij vragen kunnen beantwoorden waar vooraf rekening mee gehouden is. Door gebruik te maken van een Business Intelligence tool heb je de mogelijkheid te ‘spelen’ met gegevens en a la minute vragen te beantwoorden die je op dat moment hebt. Zo kun je snel inspelen op nieuwe situaties en ben je je concurrent een stap voor.

  6. Visualisaties
    Een plaatje zegt meer dan een duizend woorden en dat geldt ook voor SalesManager BI powered by Qlik. Je bepaalt zelf wat voor plaatje het wordt. Is het een taartgrafiek of zijn het lijnen?

En zo zijn er meer voordelen aan het gebruiken van een Business Intelligence tool. Wil je meer weten of heb je interesse in SalesManager BI powered by Qlik voor jouw organisatie? Neem contact op via info@salesmanager.nl of telefonisch via +31 (0)20 696 56 50.