SalesManager Software Keuzehulp: de juiste keuze voor jouw bedrijf

x

Twee belangrijke redenen om met verkoopautomatisering je B2B-groothandel te optimaliseren

Meer efficiëntie en groei realiseren is iets waar je als groothandel steeds mee bezig bent. Die marges optimaliseren zichzelf nu eenmaal niet. Wij geven twee uitgebreide redenen om met verkoopautomatisering via Salesmanager aan de slag te gaan. 

Reden 1: Met een CRM-tool werkt sales productiever en effectiever dan ooit 

Onderdeel van verkoopautomatisering is met een CRM-tool (relatiebeheer) te gaan werken. Daarmee verhoog je de productiviteit en effectiviteit van je sales team. Geen gepuzzel meer met halfbakken notities op papier en verschillende contactgegevens per klant verspreid over meerdere apparaten van meerdere werknemers.  

Met een CRM-tool sla je data centraal op. Denk hierbij aan gegevens als contactinformatie, gespreksverslagen en supporttickets. Zo werk je altijd met actuele gegevens, automatiseer je lead- en contactbeheer en bied je voortaan gepersonaliseerde service aan je klanten. 

Reden 2: Een geautomatiseerd orderbeheersysteem verbetert de klanttevredenheid 

Stel dat een klant belt voor een spoedorder. Iemand van sales neemt op, noteert de order en zet deze door naar de backoffice voor de verdere afhandeling. In het magazijn komen ze er vervolgens achter dat het product niet op voorraad is. De bewuste verkoper is net in bespreking met een andere klant, dus die is niet te bereiken. Een collega belt de klant op met het slechte nieuws dat hij langer moet wachten op zijn bestelling. Die is niet blij en gaat naar een andere groothandel. Met een geautomatiseerd orderbeheersysteem - dat deel uitmaakt van een uitgebreider ERP-systeem - is dat verleden tijd.  

De klant in kwestie kan eenvoudig en snel via een webshop bestellen en gelijk zien of het product op voorraad is. Dat is mogelijk omdat de webshop en ERP gekoppeld zijn. Aangezien de voorraad eerder automatisch was aangevuld via een bericht dat via de Electronic Data Interchange (EDI)-koppeling verstuurd kon worden. En dankzij bulkfacturatie gaan alle facturen naar alle klanten - waaronder deze - er automatisch uit. Het gevolg? Een blije klant en minder werk aan jouw kant. 

Kortom

Verkoopautomatisering is van cruciaal belang voor B2B-groothandels die gaan voor meer efficiëntie en groei. Met geautomatiseerde facturatie, orderverwerking, een CRM-tool en een geïntegreerd orderbeheersysteem kun je je verkoopprocessen optimaliseren en de productiviteit verhogen. Neem regelmatig de tijd om je processen te evalueren en te verbeteren. Zo zet je de eerste stap naar een succesvolle verkoopautomatisering voor jouw B2B-groothandel. Lees meer over onze modulair ERP.