Klanten willen liever geïnformeerd worden over wijzigingen in leverdatums dan ermee geconfronteerd worden. Advance Shipping Notice zorgt ervoor dat je klanten proactief automatisch geïnformeerd worden. Het zorgt er ook voor dat uw binnendienst minder tijd kwijt is met de verwerking van een individuele order.

ASN proces

Het Advance Shipping Notice proces zorgt ervoor dat er een herberekening plaats vindt op basis van geboekte Verkoop order met lever afspraken, de huidige stand van de voorraad en lopende inkoop orders met een verwachte leverdatum of alle verplichtingen qua leveringen aan klanten haalbaar zijn. Op het moment dat er een afwijkende leverdatum wordt berekend voor een verkoop order dan stuurt het systeem automatisch een E-mail naar een intern E-mail adres of rechtstreeks naar de klant. Hierin wordt duidelijk welke producten niet op tijd geleverd kunnen worden en wat de nieuwe leverdatum zal zijn.

Hierdoor kan pro actief contact gezocht worden met de klanten en zijn zij altijd op de hoogte. De toewijzing van de voorraad gebeurd op basis van een aantal variabelen zoals een spoed order, wanneer is de order geplaatst (oude orders worden eerst uitgeleverd) en een in te stellen periode in dagen voor het toewijzen van voorraad aan een specifieke order. (Orders die pas over x maanden uitgeleverd worden kunnen bevoorraad worden via nieuwe inkoop leveringen – zie ook Hard en soft reserveren)