Uitdagingen voor de groothandelaar
In de loop der jaren is het speelveld voor groothandelaren flink veranderd. De basis is nog steeds het in- en verkopen van producten, maar de manier waarop dit gebeurt is flink anders dan voorheen. In het verleden werden spullen ingekocht bij een leverancier, deze werden op voorraad gelegd in het magazijn en van daaruit geleverd aan de eindklant. Afhankelijk van het product en de locatie van de leverancier en de klant konden er flinke levertijden ontstaan, zowel tussen de leverancier en de groothandel als tussen de groothandel en de eindklant. Daarnaast was het verloop in het assortiment niet al te hoog en werden oude voorraden vaak eerst uitverkocht, voordat er nieuwe producten werden besteld.
Tegenwoordig ziet deze praktijk er heel anders uit. Klanten verwachten een groot assortiment, wat regelmatig vernieuwd wordt, korte levertijden en scherpe prijzen. Om hieraan te voldoen houden groothandelaren zo min mogelijk eigen voorraad (dit kost immers geld en legt beslag op de cashflow) en worden zoveel mogelijk producten ordergestuurd ingekocht en direct vanuit de leverancier geleverd aan de eindklant. Daarnaast wil de klant het liefst een order kunnen plaatsen in een mooi online portaal waar alleen de producten worden getoond die voor hem of haar relevant zijn en de mogelijkheid om orders, leveringen en facturen te kunnen raadplegen. Loyaliteit van klanten is ook steeds minder geworden, dus als je hier niet aan kunt voldoen gaan ze net zo makkelijk naar een andere aanbieder.
Daarnaast kent de groothandelaar anno nu nog vele andere uitdagingen, zoals het omgaan met problemen in de toeleveringsketen, het vinden van personeel en het op peil houden van de winstmarge.
Om met al deze uitdagingen om te gaan is goede bedrijfssoftware cruciaal. Het efficiënt inrichten van de belangrijkste processen en hierbij zoveel mogelijk automatisering en ketenoptimalisatie toepassen is cruciaal om in de snel veranderende en zeer concurrerende wereld van de groothandelaar succesvol te blijven.
CRM voor groothandels
De basis voor elk bedrijf is relatiebeheer. Goede contacten met klanten, leveranciers, prospects en partners zijn cruciaal voor elk bedrijf en zeker ook voor de groothandel. Een CRM-oplossing is hierbij een onmisbare tool.
Het vastleggen van contactgegevens, interacties en documentatie vormen hierbij de basis van je relatiebeheer. SalesManager Online CRM biedt alle functionaliteit die hiervoor nodig is. Uitgebreide relatiekaarten bieden de mogelijkheid om contactpersonen, locaties, financiële gegevens en allerlei andere kenmerken van de relatie op te slaan. Door middel van activiteiten worden alle interacties met al je relaties vastgelegd.
Een bezoekje aan een klant of een mailtje van een leverancier of een prospect; alles wordt vastgelegd in SalesManager Online en is daardoor, indien nodig, makkelijk terug te halen. Deze activiteiten kunnen worden gestructureerd door middel van workflows en agenda-items, indien gewenst, gesynchroniseerd met de Outlook-agenda. Verder heeft verkoop de mogelijkheid leads bij te houden en een forecast op te bouwen. Mocht de lead interesse hebben in een offerte, dan wordt deze ook direct in SalesManager Online opgemaakt en vanuit de software verstuurd.
